Cum recunosti ca ai cumparat farul necesar masinii tale?

Odata ce iti achizitionezi o masina esti constient de faptul ca din acel moment vei fi nevoit pe masura ce trece timpul sa faci anumite investitii in masina ta. Inca din primul moment al achizitiei trebuie sa te gandesti sa iti pui deoparte anumite sume de bani pentru a avea la indemana, atunci cand este cazul, pentru toate acele piese consumabile ale masinii.
Bineinteles ca vei fi nevoit sa ai bani si pentru cheltuielile curente ale masinii (in mod special combustibil, dar si pentru toate taxele impuse de lege). Pe de alta parte nu stii niciodata ce te poate lasa in pana. Este, insa, foarte posibil sa fie ceva legat de sistemul de iluminare al automobilului sau sa fie legat de un far al masinii. De aceea este foarte important ca fiecare detinator de autovehicule sa stie cateva regului si lucruri esentiale despre ceea ce inseamna sistemul de iluminare, dar si despre faruri.
Ce sunt sistemele de iluminare auto?
Se poate spune ca sistemul de iluminare vine in sprijinul si in ajutorul soferului, mai ales cand este intuneric, mai exact acesta il ajuta pe sofer sa-I vada pe ceilalti participant la trafic si de ce nu viceversa. Mai cu seama un astfel de sistem de iluminare este format astfel:
iluminatul placutei de inmatriculare, iluminatul instrumentelor de bord si a cabinei – lampi de pozitie si lampi asezate in spatele masinii;
faruri ce au o faza mai lunga si una mai scurta pentru a nu orbi soferi si a provoca accidente din acest motiv;
lampi de ceata din spatele masinii pentru a feri de accidente spatele acesteia;
lampi de frana;
lampi de mers inapoi pentru a putea lumina carosabulul;
lampi auxiliare;
lampi de interior ce sunt montate in usa pentru avertizarea ca aceasta este deschisa;
lampi de iluminare in bord pentru semnalarea soferului a unei defectiuni existente;
Prin urmare aceste lucruri nu sunt singurele pe care trebuie sa le cunoasteti, ba dimpotriva ar trebui sa cunoasteti fiecare insemn si notatie de pe farul (corpul de iluminat) pe care sunteti nevoiti sa le achizitionati.
Ce alt tip de insemne trebuie sa mai cunoasteti in cazul farurilor?
Notatiile de pe faruri in mod cert ne spun cu siguranta cum sa identificam farul de care avem nevoie pentru masina noastra. De exemplu putem afla date importante ca:
pe ce parte a masinii trebuie montat;
ce tip de lumina ofera;
dar si la ce se foloseste acel corp de iluminat (far);
Iar in functie de producator, standardul dat de producator farurile se impart in 2 categorii mari:
SAE – sunt acele faruri vandute in State, dar si in Canada;
ECE – prescurtare de la Economic Commission for Europe si sunt vandute in Europa si restul lumii;
In afara de asta trebuie sa stiti ca fiecarei tari ii corespunde si i se atribuie un numar (de la 1 la 47) pentru recunoasterea standardelor de calitate. Mai mult decat atat pentru a afla la ce foloseste respectivul far sunt prezente si un alt tip de insemne. Spre exemplu este posibil sa gasesti urmatoarele notatii:
RL – lumini de zi;
SM1 – pozitie laterala pentru masini comerciale;
SM2 – pozitie laterala pentru masini de pasageri;
1 – semnal fata (pentru o distanta mai mare de 4 cm fata de faza scurta);
1a – semnal fata (pentru o distanta mai mare de 2 cm fata de faza scurta si mai mica fata de cea de 4 cm);
1b – semnal fata (pentru o distanta mai mica de 2 cm fata de faza scurta);
2a – semnal spate;
5 – semnal lateral;
S1 – stop pe frana;
S3 – stop de frana central (adica cel de-al 3-lea stop pe frana);
R – pozitie spate;
IA – retro reflector;
F sau B – lumini de ceata spate;
AR – lampa de marsarier;
Toate acestea sunt insemne pentru lampile de semnalizare si pentru pozitiile automobilelor. Insa semnele pentru faruri si lumina frontala le gasiti in paragraful de mai jos:
A – lumina de pozitie fata;
B – proiectoare de ceata fata;
C – faza scurta cu un bec dotat cu filament de tungsten;
CR – faza scurta si lunga, clasa A;
C/R – faza scurta si lunga ce nu se aprind simultan;
DC – faza scurta HID, Xenon;
DR – faza lunga HID, Xenon;
DCR – faza lunga si scurta HID, Xenon;
DC/R – faza lunga si scurta HID, Xenon – nu functioneaza simultan;
F3 – proiectoare de ceata performante si moderne;
HC – faza scurta, clasa B, halogen sau de tip LED;
HR – faza lunga, clasa B, halogen sau de tip LED;
HCR – faza lunga si scurta, clasa B, halogen sau de tip LED;
HC/R – faza scurta si lunga, nu se aprind simultan, clasa B, halogen sau de tip LED;
PL – geam de sticla;
Prin urmare toate aceste notatii si insemne va sunt necesare atunci cand doriti schimbarea/inlocuirea unui far (corp de iluminat) al masinii voastre. Si nu trebuie sa va ingrijorati sau sa pierdeti timpul cu memorarea acestora, deoarece le puteti gasi la o simpla cautare pe internet sau puteti sa intrebati atunci cand vreti sa-l achizitionati din magazinele specializate pe comercializarea acestora sau in parcurile de dezmembrari auto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *